האמנם "גלינו מארצנו"? מיתוס, דמיון והיסטוריה

הרצאתו של פרופ' ישראל יובל, במסגרת סדרת הרצאות 'מדוע' של האוניברסיטה העברית.

תקציר ההצראה:
המנונה של מדינת ישראל מצהיר, כי התקווה להיות עם חופשי בארץ ישראל בת שנות אלפיים היא. מניין השנים הזה מתייחס אל חורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה כאל מאורע המציין את ראשיתה של הגלות היהודית. "החורבן" אינו רק חורבן המקדש, אלא גם חורבנה של הריבונות היהודית בארץ ישראל והיציאה לגלות. ההנחה הסמויה היא שרומא הגלתה את עם ישראל מארצו. ואולם ההגליה מן הארץ לאחר חורבן הבית השני אינה עובדה היסטורית. המדובר במיתוס, בסיפור היסטורי המשקף עולם של דימויים. מיתוס ההגליה מהארץ משרת לכאורה היטב את התביעה הציונית ל"שיבת ציון". מי שגורש מארצו בעל כורחו רשאי לתבוע לעצמו את "זכות השיבה". והנה, את מיתוס הגירוש מן הארץ לא הציונות יצרה, אלא הוא נעוץ עמוק בתוך קרקע גידול עתיקה, ומשורשיו הקדומים השתרגו ענפים סבוכים ומפותלים. ההרצאה תוקדש לבירור שורשי המיתוס ולתפקיד שהוא מילא בעיצוב התודעה ההיסטורית היהודית והנוצרית כאחד.


ההרצאה מתחילה בדקה 14:30

תגיות: ,

One Response to “האמנם "גלינו מארצנו"? מיתוס, דמיון והיסטוריה”

  1. מאת שמעון:

    יואיל הפרופ׳ הנכבד לעגן את התזה שמעולם לא גלינו מארץ ישראל – היות וזו לא הייתה דרכם של הרומים להגלות עמים -. בעיר הרומית Aquincum שבפאתי בודפשט נמצאו ראיות על נוכחות יהודית. מאוחר יותר הוכח שיהודים שמשו ספקים ללגיונות הרומים שהגיעו לעמק הקרפאטים. האם יהודים אלו הגיעו משום מקום, האם הם יצאו מרצונם את ארצם כי ״הבטיחו״ להם ג׳וב כספקי הצבא הרומי?
    העובדה שיוספוס לא הזכיר הגלות בכתביו אינה מוכיחה שלא הוגלו מארצם, כאיש אמונו של פלויוס וטיטוס, הוא היה עיתונאי/ riporter מטעם. יתכן ועד חורבן הבית הרומים לא נקטו בהגלייה אך זה לא אומר שאסור היה להם לשנות טקטיקה אפילו אם חד- פעמית. ״ יראו ויראו״. אין לי ספק שהפרופ׳ יודע היסטוריה היטב, הבעיה היא איך הוא מסביר אותה…כעת תאגיד אנטישמי כ-B.B.C נעזר בפרושו של הפרופ׳ ומקיש מתוכם בהחלטיות, שהיות ומעולם לא הוגלנו מארצנו, הפלשטינים הם צאצאי היהודים מתקופת המקדש השני. פרופ׳ יקר, בחלומותיו הרטובים ביותר לא חלמה הנהלת ה- B.B.C על ״מתנה״ יפה יותר מאשר נתת בידיהם, עלה והצלח…….

כתוב תגובה