יצירות מופת בספרות עולם – א' (קורס)

עבור לעמוד: 1 2 3

הקורס מועבר ע"י פרופ' סיריל אסלנוב, במסגרת סדרת הרצאות 'אבני פינה' של האוניברסיטה העברית.
תקציר: מטרתנו להציג בפני הסטודנטים טווח רחב של יצירות מופת ספרותיות החל מהעת העתיקה ועד הרנסנס. הלימוד מובנה בסדר כרונולוגי, החל מיצירותיו של הומרוס ה"איליאדה" וה"אודיסיאה", שהועלו על הכתב במאה ה-8 לפנה"ס, וכלה בשניים ממחזותיו של שקספיר, "המלך ליר" ו"הסערה", שנוצרו במאה ה-17. בכל שיעור נדון ביצירה או ביצירות ספרותית, ננתח את ההיבטים התוכניים והאסתטיים שלהן, ונבהיר מדוע יש לראות בהן יצירת מופת. בין היצירות שנלמד: הטרגדיה "מדיאה" של אוריפידס, ה"מטמורפוזות" של אובידיוס, ו"הקומדיה האלוהית" של דנטה. דגש מיוחד יינתן לאופן שבו ניתן ללמוד מיצירות אלה על המציאות וכן על האופן שבו הן רלוונטיות לחיינו שלנו כאן ועכשיו, שנים רבות לאחר שנכתבו. בין הנושאים שיידונו: יחסים בין בני משפחה, אהבה ומלחמה, דת, ארוטיות ומיניות. במקביל לחלק מהשיעורים תילמד גם יצירת מופת בתחום ביקורת הספרות, "מימזיס" של אריך אאורבך, שעוסקת בייצוגיה הספרותיים של המציאות בתרבות המערב.

שיעור 1


שיעור 2


שיעור 3


שיעור 4


שיעור 5

עבור לעמוד: 1 2 3

תגיות: ,

5 Responses to “יצירות מופת בספרות עולם – א' (קורס)”

  1. מאת לאה קדרון:

    שלום.
    אני מאד נהנית מהסדרה.
    וכן ממבחר היצירות , שחלק מהן לא היו מוכרות לי כלל.
    בברכה
    לאה קדרון

  2. מאת לאה קדרון:

    שלום.
    חבל שאי אפשר לשמוע את ההרצאה
    האחרונה , ברצף עד הסוף.
    אני תקווה שהדבר יהיה בר תיקון.
    בתודה מראש
    לאה

  3. מאת רות אלמוג:

    תודה לפרופסור אסלנוב על תובנותיו המעניינות ביחס ליצירות הספרותיות שהוא מלמד. תענוג גדול להאזין לו וללמוד דרכו . שומעת חופשית ומרצון ומתוך תשוקה לספרות
    בתודה רות אלמוג

  4. מאת ר. ד.:

    הילדים מהווים סמל לראשוניות של גרעין הנשמה. זה המכתיב מעשים וגורל.
    הפוך הגורל
    מחייב השקעה עד ייסורים , אך בכוחו של הפרט. לכן הסקאלה בין ההנאה בזיכרון, (אז, מה שנשמט מזיכרונו במכוון מתוך עצם הווידוי) לבין ה"קדחתנות " המופיעה כלהט בהעברת המסר. שלשמו כתב .מסר פילוסופי .
    השכר בשדרוג מעמד עולמו ונפשו . גם עד התמקדות בספירה של אהבת האל .(אחר שהיטה את האהבה במו ידיו ).
    להערכתי , תוך הכתיבה הפנים שלא מדובר רק בצדקנות על מעשיו אלא מסר פילוסופי .
    כך שריבוי החטאים נועד להדגיש את גרעין הנשמה .והיכולת לשנות גורל .
    *
    הנאה צרופה .

  5. מאת ר.ד.:

    יסודיות , עניין וכול אשר מועבר תוך כדי ,מקורו באהבה.
    יהלום נהוג לצרוף -כך באחריות מלאכת ההוראה , וכשזה כך – הנאה והנעה צרופה . תודה.

כתוב תגובה