עבודת ועדת ההיגוי לנושא מים

עבודת ועדת ההיגוי לנושא מים. פברואר 2012. בין הנושאים: מוכנות ישראל למשבר אקלים, התמודדות עם נגר עילי, תכנון עירוני ואזורי, הערכות בכנרת, מים אפורים ועוד.

מוכנות ישראל למשבר האקלים: השלכות על משק המים
הממשלה שמה יהבה על התפלת מי ים כפתרון המרכזי להתמודדות עם המצוקה במשק המים, אולם האם אכן מדובר בפתרון היעיל ביותר, או שאולי דווקא הגברת ההשקעה בחינוך ובשימוש יעיל של המים הקיימים עדיף? ד"ר יובל ארבל מעמותת ידידי כדור הארץ מסביר.


התמודדות עם נגר עילי באזורים כפריים/עירוניים
חיים חמי, מנכ"ל רשות ניקוז קישון מדבר על הפעילות של הרשות לניקוז הקישון כדי להתמודד עם נגר עילי באזורים שונים ומה צפוי בעתיד.


מניקוז לניהול נגר: ריסון גאויות כתחליף להגדלת הניקוז
במשך שנים נלחמו במשרד החקלאות בסכנת השטפונות באמצעות הגדלה של עורקי הניקוז, אולם בשנים האחרונות הם עברו לשיטה חדשה: פעולות שמטרתם להעלים את הנגר במקום בו הוא נוצר. צבי רבהון, סגן מנהל האגף לשימור וניקוז במשרד החקלאות מסביר מה היתרונות והחסרונות של כל שיטה.


תכנון רגיש: שילוב שיקולי מים בתכנון עירוני ואזורי
פיתוח בר קיימא מקדם באופן סימולטני וסינרגטי מטרות סביבתיות, כלכליות וחברתיות. פרופ' נעמי כרמון ופרופ' אורי שמיר מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון מציגים 7 עקרונות לפיתוח בר קיימא.


מים לטבע
מערכות מים מתוקים נתונות ללחצים רבים בגלל החשיבות שלהן לשימושי האדם. הפגיעה האנושית במקווי מים מתוקים היא הנרחבת ביותר לאחר יערות הגשם הטרופיים ואובדן המגוון הביולוגי במערכות אלה גבוה במיוחד. ד"ר שריג גפני ממכללת רופין מדבר על המשמעות של שינויי אקלים גלובליים על מערכות מים טבעיות.


היערכות הקרן הקיימת לשינויים במשק המים
אברי קדמון מאגף מפעלי פיתוח בקק"ל מציג את הפעילות שמבצעת הקרן הקיימת לישראל בעקבות השינויים הצפויים במשק המים הישראלי.


מים אפורים
טיהור ומיחזור שפכים הם אינם רעינות חדשים ומיושמים במקומות שונים בעולם. בישראל מחזור מים אפורים לשימוש מבוזר אסור מחשש למפגעים שונים. פרופ' עמית גרוס מהמכון לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין באוניברסיטת בן גוריון מציג את האתגרים והתועלות שבמחזור מים אפורים בצורה מרוכזת.


היערכות ישראל בתחום המים, מדיניות קיימת, מוצעת והמלצות
כיצד מדרגים אסטרטגיות של ניהול משאבי מים לאור תרחישי אקלים? פרופ' נורית קליאוט מהחוג לגאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה מתארת את המדיניות הקיימת ומציגה חלק מהמלצות ועדת ההיגוי בנושא המים.


תוכנית האב למשק המים
ד"ר יוסי דרייזין, יועץ לתוכנית האב ברשות המים מציג את האתגרים העיקריים שמתמודדים איתם ברשות בתוכנית האב למשק המים.


היערכות בכנרת: היבטי כמות ואיכות
כמויות המים הנכנסות לכנרת פחתו ב- 40 השנים האחרונות וצפויות אף לפחות עוד בעקבות שינויים אקלימיים ושינויים אחרים. ד"ר דורון מרקל, ממונה על ניטור הכנרת ברשות המים, מדבר על חשיבות הכנרת כמקור מים אטרטגי לאומי ועל ההשלכות של שינויים אלו.


השפעות שינויי אקלים על מקורות המים
ד"ר עמיר גבעתי מהשירות ההידרולוגי ברשות המים מנתח את מגמות המשקעים הנצפות באגנים השונים ומציג את המגמות הצפויות בעשורים הקרובים בהתאם לתחזיות המודלים האקלימיים.

תגיות: , , , , , , , , , , , ,

כתוב תגובה